Konsten att engagera & beröra

Vi är många som trollbundits av kraftfulla talare. De som till synes utan ansträngning intar en scen och får oss att tappa tid och rum. Utan några hjälpmedel mer än sig själva, berättar de historier och förmedlar bilder. De har förmågan att dela med sig av såväl det svåra som det glädjefyllda i livet. I affärsvärlden blickar de in i framtiden berättar inspirerande om vad som behöver åstadkommas av oss som sitter i publiken. De flesta av dessa talare har förmågan för att de har tränat och tränar hårt...
I rollen som talartränare sparrar jag dig i ditt arbete för att bli en bättre kommunikatör. Det kan handla om rådgivning för upplägg av ett viktigt möte du ska stå värd för och/eller en presentation du ska hålla.
Tillsammans arbetar vi fram ett relevant innehåll, skapar ett bra manus och repeterar inför ditt framträdande. När det är dags och om du önskar, finns jag med som stöd och senare konstruktiv feedback för din fortsatta utveckling. Till grund för vårt arbete ligger modellen 6F.
6F - Receptet för att trollbinda en publik
Retorik dvs. kunskapen om hur man övertygar en publik är 3000 år gammal. Det är ett både brett och djupt ämne man idag kan ta högskoleexamen i. Med stor respekt för dess komplexitet är 6F är en enkel metod där kunskapen kondenserats för att göras tillgänglig och kunna utgöra ett första steg för att förbättra sin förmåga i att trollbinda sin publik. Nedan beskriv de olika stegen i kortet.
Innehållet i receptet 6F kan förmedlas genom inspirerande föreläsningar, workshops eller som en längre utbildning. Hör av dig för förslag på ett upplägg som passar dig och/eller ditt team.
Det är med förarbetet inför ett anförande som med det är med förarbetet innan man ska måla - ju mer förarbete desto bättre slutresultat. Ställ dig frågorna: Vad är bakgrunden till att du ska tala? Vilka är dina åhörare och vad har de för förväntningar, förhoppningar och frågor de funderar över. Utifrån det formulera din intention.
Vi går igenom retoriska verktyg, tips och tricks för att skapa ett bra manus. I manusarbetet tar berättelserna form, resonemang och argument klarnar. Ett bra manus gör repetitionsarbetet lätt!
Kanske finns det andra sätt att förpacka ditt budskap än med en rad PowerPoints? Kanske finns det anledning att använda rekvisita eller ska du använda ett ritprogram och skriva på skärmen i realtid. Hur kan du påverka rummet du ska vara i och vad tänker du ha på dig? Några av alla möjligheter som finns för att rama in ditt budskap
Rösten, kroppens språk, nerver och annat som är bra att ha lite koll på går vi igenom här innan det är dags att börja repetera. En lång rad övningar, tips och tricks finns att använda!
Hur tar du tillvara den energi du har skapat hos din publik? Avsätt tid i din kalender för att följa upp de som visade intresse, ställde frågor och sökte kontakt.
Det sjätte och "osynliga" F'et men ack så viktigt! Att vi firar våra framgångar stora som små och ärar vår vilja att bli bättre på det vi gör. Firande ska inte skjutas upp utan görs bäst i direkt anslutning till segern : )
