Konsten att engagera & beröra sin publik

Vi är många som trollbundits av kraftfulla talare. De som till synes utan ansträngning intar en scen och får oss att tappa tid och rum. Utan några hjälpmedel mer än sig själva berättar de historier och förmedlar bilder. De har förmågan att dela med sig av såväl det svåra som det glädjefyllda i livet. I affärsvärlden blickar de in i framtiden berättar inspirerande vad som behöver åstadkommas av oss som sitter i publiken. De flesta av dessa talare har förmågan för att de har tränat och tränar hårt...

I rollen som talartränare sparrar jag dig i ditt arbete för att bli en bättre kommunikation. Det kan handla om rådgivning för upplägg av ett viktigt möte du ska stå värd för och/eller en presentation du ska hålla. 

Tillsammans arbetar vi fram ett relevant innehåll, skapar ett bra manus och repeterar inför ditt framträdande. När det är dags och du önskar, finns jag med som stöd att ge för konstruktiv feedback för din fortsatta utveckling. Till grund för vårt arbete ligger modellen 6F.

6F - Receptet för att trollbinda en publik

Retorik dvs. kunskapen om hur man övertygar en publik är 3000 år gammal. Det är ett både brett och djupt ämne man idag kan ta högskoleexamen i. Med stor respekt för dess komplexitet är 6F är en enkel metod där kunskapen kondenserats för att göras tillgänglig och kunna utgöra ett första steg för att förbättra sin förmåga i att trollbinda sin publik. Nedan beskriv de olika stegen i kortet.

Innehållet i receptet 6F kan förmedlas genom inspirerande föreläsningar, workshops eller som en längre utbildning. Hör av dig för förslag på ett upplägg som passar dig och/eller ditt team.

Det är med förarbetet inför ett anförande som med det är med förarbetet innan man ska måla - ju mer förarbete desto bättre slutresultat. Ställ dig frågorna: Vad är bakgrunden till att du ska tala? Vilka är dina åhörare och vad har de för förväntningar, förhoppningar och frågor de funderar över. Utifrån det formulera din intention.

Vi går igenom retoriska verktyg, tips och tricks för att skapa ett bra manus. I manusarbetet tar berättelserna form, resonemang och argument klarnar. Ett bra manus gör repetitionsarbetet lätt!

Kanske finns det andra sätt att förpacka ditt budskap än med en rad PowerPoints? Kanske finns det anledning att använda rekvisita eller ska du använda ett ritprogram och skriva på skärmen i realtid. Hur kan du påverka rummet du ska vara i och vad tänker du ha på dig? Några av alla möjligheter som finns för att rama in ditt budskap

Rösten, kroppens språk, nerver och annat som är bra att ha lite koll på går vi igenom här innan det är dags att börja repetera. En lång rad övningar, tips och tricks finns att använda!

Hur tar du tillvara den energi du har skapat hos din publik? Avsätt tid i din kalender för att följa upp de som visade intresse, ställde frågor och sökte kontakt.

Det sjätte och "osynliga" F'et men ack så viktigt! Att vi firar våra framgångar stora som små och ärar vår vilja att bli bättre på det vi gör. Firande ska inte skjutas upp utan görs bäst i direkt anslutning till segern : )

  • ”Säg 25% av det du tänkt att säga på 50% av tiden du tänkt att använda så kommer 75% av åhörarna
    att minnas 100% mer av det du har sagt”

    Jim Gartz, Producent - Image
  • ”Louise är mitt samvete som tvingar mig att uppfylla mig själv. Hennes styrka och målmedvetenhet vägleder mig när jag kämpar för att nå högre höjder som professionell talare. Hon håller leder mig varsamt men bestämt på rätt väg och låter mig inte komma i vägen för mig själv på vägen mot stjärnorna.”

    Magnus Mårtensson , Senior Consultant - Dotway
  • Hej Louise!
    Tack för din proffsiga retorikträning, det gav mig både självförtroende och recept på upplägg som jag kan använda många gånger igen. En verbal käftsmäll, det kommer jag aldrig glömma : )

    Du är så himla bra, tack igen!
    /Maria

    Maria ,
  • ”Tack vare min medverkan i MEET har jag haft förmånen att få jobba med Louise. Hennes förmåga att analysera, ge feedback och peka med hela handen har gjort mig till en betydligt bättre talare. Den checklista med tips och tricks jag samlat på mig under vårt samarbete har varit ovärderlig och bidragit till mina framgångar på till exempel TechEd-konferenserna i Barcelona och Berlin.”

    Joachim Nässlander , Microsoft

Stagefright - talarnas eget "Idol"

Vill du utmana dina kollegor i talekonst och väcka tankar och diskussion om vad som gör en bra talare? Stagefright är namnet på talarnas eget ”Idol” - En tävling som på lekfullt allvar utmanar deltagarna i konsten att beröra en publik

Varje deltagare förbereder ett 3 minuter långt anförande på ett i förväg valt tema.
Anförandet görs med gruppen (8-15p) som publik där var och en utrustats med en mentometer.

Efter framförandet röstar publiken på talarens förmåga att förmedla kunskap, karaktär och känsla. Talarna och omröstningen kommenteras av en tuff men konstruktiv och erfaren jury.

En vinnare koras och blir stolt innehavare av Stagefright-megafonen. Ett pris som med fördel kan instiftas som vandringspris för en årligt återkommande tävling.

Utvecklingsprogram

MEET - Microsoft Extended Expert Team består av 25st av Sverige främsta experter inom IT samlade i ett nätverk. Syftet är att stärka medlemmarnas förmåga att kommunicera såväl på den fysiska som digitala scenen och därigenom inflytandet dessa har på partners och kunder.

Sedan 2006 har jag fått möjlighet att utforma ett utvecklingsprogram innehållande fyra temadagar per år för att inspirera och utveckla medlemmarna inom t ex. retorik, röstteknik, sceniskt arbete och närvaro i sociala medier.

  • ”Louise Palmstiernas stora erfarenhet, yrkeskunnande och pedagogiska roll har varit avgörande för att MEET* blivit ett framgångsrecept. Microsoft ser många positiva resultat från samarbetet i att tillsammans utforma nätverket. Medlemmarna i MEET upplever en större säkerhet och känner sig tryggare och därmed mer professionella i sin roll.

    Nätverkets status har ökat stadigt, blivit ett begrepp i stora delar av branschen och medlemmarna exponerar gärna sin nätverkstillhörighet. Vi ser också ett stort intresse från branschen för att bli medlem och konceptet som sådant håller på att spridas till andra länder. Från Microsofts sida vet vi att vi får kvalitet när vi väljer en MEET-medlem för ett uppdrag.”

    Liselotte Isacsson , Audience Marketing Manager Microsoft Sweden